Paul Blanca, een pseudoniem voor Paul Vlaswinkel, was een fotograaf wiens werk en leven even controversieel als fascinerend waren. Geboren op 11 november 1958 in Amsterdam, stond hij bekend om zijn provocerende zelfportretten en zijn onstuimige levensstijl .
Blanca’s fotografie was rauw en ongefilterd, vaak met zichzelf als onderwerp in extreme situaties. Zijn bekendste werken omvatten zelfmutilatie met scheermessen en spijkers, en een iconische afbeelding van een huilende Mickey Mouse, gekerfd in zijn eigen rug. Deze beelden waren niet alleen een uitdrukking van kunst, maar ook een weerspiegeling van de innerlijke strijd en pijn die hij ervoer.
Zijn leven was even tumultueus als zijn kunst. Blanca’s jeugd werd gekenmerkt door verlies en mishandeling, wat hem vormde tot de complexe persoonlijkheid die hij was. Hij groeide op zonder vader en met een stiefvader die hem slecht behandelde [1]. Deze ervaringen leidden tot een leven vol verslavingen en uitdagingen, maar ook tot een onmiskenbare passie en talent voor fotografie.
Je moet het zelf wel voelen
In het boek “Je moet het wel zelf voelen” neemt auteur Erik Dijkstra de lezer mee door het leven van Paul Blanca. Het is een eerbetoon aan een man die, ondanks zijn demonen, een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten op de Nederlandse kunstwereld.
Dijkstra’s boek is niet alleen een biografie, maar ook een intieme blik op de mens achter de camera. Het toont Blanca’s worsteling met drugs en de momenten waarop hij liever dood was geweest. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met Blanca’s kunstfoto’s en privéfoto’s, waardoor de lezer een uniek inzicht krijgt in zijn leven en werk.
De recensies van “Je moet het wel zelf voelen” zijn overwegend positief. Critici prijzen de manier waarop Dijkstra Blanca’s leven en werk heeft vastgelegd, en hoe hij de complexiteit van deze getormenteerde kunstenaar heeft weten te vangen. Het boek wordt gezien als een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse fotografiegeschiedenis en een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in het leven van een van de meest intrigerende figuren uit de kunstwereld.
Paul Blanca’s nalatenschap is er een van tegenstrijdigheden – een leven vol pijn en schoonheid, destructie en creativiteit. “Je moet het wel zelf voelen” is een passende titel voor een boek over een man wiens werk je niet alleen moet zien, maar ook moet voelen om het echt te begrijpen. Het is een herinnering dat kunst niet altijd mooi hoeft te zijn om impact te hebben; soms is het de rauwe emotie die het meest resoneert.